Seminar: Vejen til en mere ansvarlig turisme er grøn – men hvordan?
Green key, green hushing eller green washing? Grøn har mange nuancer, også i turismen.
De mange aspekter, muligheder og udfordringer, der ligger i den grønne omstilling blev der sat fokus på ved et seminar, som VisitNordsjælland havde inviteret til i C4 Videncenter onsdag den 21. september. Her var flere grene af turisterhvervet i Nordsjælland samlet for at diskutere, hvordan vi kan gøre turismen mere bæredygtig.
Bæredygtig turisme – et skisma
Den nye nationale turismestrategi, der blev lanceret i sommer, sætter rammen og barren nødvendigt højt. Direktør Annette Sørensen fortalte om visionen for dansk turisme i 2030, og de målsætninger, som den nye strategi skitserer, bl.a. at 70% af alle overnatningssteder skal være certificerede, og at 2/3 af alle overnatninger skal ligge uden for højsæsonen. Samtidig skal et højt vækstniveau fastholdes, men hvordan det kan forenes med målene for en grønnere turisme, det er spørgsmålet.
Turismeforsker Peter Kvistgaard fra Aalborg Universitet slog i sit oplæg fast, at det er et skisma at tale om bæredygtig turisme, men at vi jo bliver nødt til at forholde os langt mere ansvarligt til turismen og tilbyde flere grønne valg til turisterne.
”En bæredygtig ferie er, hvor man bliver hjemme, slukker for varmen, kryber i seng med dynen over hovedet og spiser grønkål.” Bæredygtighed kan svært ses som et endegyldigt mål for turismen, når turisme per definition ikke er bæredygtig; det er der få ting, der er er, men vi skal se bæredygtighed som en proces, en konstant rejse, for at gøre det bedre.
Præsentation af Peter Kvistgaard og Annette Sørensen
Walk the talk – inspiration fra erhvervet
Nogle af dem, der er kommet godt afsted på den grønne rejse, er Best Western Hotel Hillerød, der blev Green Key Hotel i 2021. Direktør Katja Slüter fortalte om at gå systematisk til værks på vejen til certificering, og hvordan bæredygtighed kan inspirere den enkelte medarbejder – og medarbejderne hinanden.
For bæredygtighed er i høj grad en holdindsats. En pointe som C4s Direktør Erik Helmer også lagde vægt på, hvor også samarbejdet mellem erhvervslivet og kommunerne er centralt. Og så handler det om at være ærlig, at kigge indad, når man skal finde sit udgangspunkt for, hvor man skal starte rejsen.
Kenneth Tang Larsen fra Byaasgaard Gårdbutik & Camping ved Hundested fortalte om deres arbejde med socialt udsatte, reetablering af landbrug, og hvordan de forsøger at skabe mere vild natur på deres campingplads. I deres gårdbutik er varer mærket med antal kilometer for, hvor langt varen har rejst. Gennem formidling håber de at kunne inspirere andre.
Og det er netop det, det handler om – at dele viden og inspirere andre. I sin seneste bog har Peter Kvistgaard undersøgt 270 virksomheder og kortlagt deres arbejde med bæredygtighed. Peter gav et indblik i de væsentligste udfordringer, virksomhederne står med, og konklusioner for undersøgelsen. Bogen kommer også med en række råd og anbefalinger.
Præsentation af Byaasgaard Gårdbutik & Camping og C4 Videncenter
Foto:Daniel Villadsen
Er du interesseret i at købe bogen ”Bæredygtighed og danske turismevirksomheder: Indsigter, udfordringer og gode råd” af Peter Kvistgaard, så skriv til VisitNordsjælland, vi har flere eksemplarer. Fordelagtig pris: 100 kr. + moms.
”Selvangivelse” for bæredygtighed og certificering – sådan får du hjælp
Det er ikke kun den nye turismestrategi, der dikterer certificering og grøn omstilling. Ved seminaret fortalte Mette Pedersen og Susanne Krogh Petersen fra Erhvervshus Hovedstaden om de skrappere krav, der er på vej fra EU.
Fra 2026 skal alle virksomheder med flere end 10 ansatte afrapportere deres arbejde med bæredygtighed. Men der er hjælp at hente. Erhvervshus Hovedstaden tilbyder gratis hjælp og mulighed for sparring og individuelle rådgivningsforløb med fokus på grøn omstilling og certificering.
Har du som turismeaktør brug for hjælp til, hvordan du kan komme i gang med den grønne omstilling? Kontakt Erhvervshus Hovedstaden.
Præsentation af Erhvervshus Hovedstaden
Næste skridt
Det var dejligt at se så mange fra turisterhvervet, der ville investere deres tid i et så vigtigt emne ved seminaret. Den bæredygtige turisme er noget, der vedrører os alle. VisitNordsjælland afholder i løbet af året en række turismenetværksmøder for turismeaktører i Nordsjælland, og næste møde vil også stå i bæredygtighedens tegn.
Er du turistaktør i Nordsjælland og vil du i at deltage i vores turismenetværksmøde? Så skriv til Anne-Marie von Vultejus amv@visitnordsjaelland.com
VisitNordsjælland arbejder med bæredygtighed på forskellig vis, bl.a. så arbejder vi for, at turisterne kan få bedre adgang til grønne transportformer i projektet ”Grøn mobilitet til og i Nationalpark Kongernes Nordsjælland”
I november offentliggør Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse deres puljer, hvor vi håber at få mulighed for at byde ind med et projekt, der skal sætte yderligere skub i den grønne turisme.
Foto:Tine Uffelmann
Vi hører gerne fra dig
Har du gode idéer til, hvordan Nordsjælland kan blive en grønnere turistdestination? Så skriv til vores direktør, Annette Sørensen aso@visitnordsjaelland.com
Læs også Annettes klumme om vejen til en grønnere turisme. Du kan altid holde dig opdateret på turismen i Nordsjælland - tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Tak til Peter Kvistgaard, C4, Erhvervshus Hovedstaden, Best Western Hotel Hillerød og Byaasgaard Gårdbutik & Camping for jeres indspark, viden og god inspiration.
©VisitNordsjællandFoto:Tine Uffelmann