Tocifret millionbeløb skal forvandle Sjælland og Øerne til tysk turistmagnet
Sjælland og Øerne melder sig på banen i kampen om de tyske turister. Nyt projekt skal finde ind til kernen af, hvad de tyske turister efterspørger, så landsdelen er toptunet og klar til at tage imod de mange rejseglade naboer, som forventes at krydse grænsen, når Femern-forbindelsen åbner.
Tyskerne er friluftsglade, sparsommelige og elsker det stille sommerhusliv. Eller stemmer det nu også? Hvor godt kender vi egentlig den moderne tyske turist?
Det skal et nyt, storstilet projekt kortlægge. ”Strategic Marketing Alliance – Zealand” (SMA-Z) er det døbt, og det er første gang nogensinde, at samtlige destinationsselskaber på Sjælland og Øerne uden for hovedstaden går sammen i fælles front (Visit Lolland-Falster, Destination Sjælland, VisitFjordlandet, VisitNordsjælland og Visit Sydsjælland & Møn).
Foto:Tine Uffelmann
Det er der flere helt åbenlyse fordele ved. Blandt andet at de forskellige destinationer med fælles indsats og midler kan komme længere sammen end hver for sig, og at en fælles kernefortælling vil styrke Sjælland og Øernes position i kampen om de attraktive tyske turister.
For én ting er sikkert: Turisterne tager ikke notits af kommunegrænser. Udover de fem destinationsselskaber er Erhvervshus Sjælland og Erhvervshus Hovedstaden, VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme ligeledes en del af projektet.
Ifølge projektdeltagerne er det helt afgørende at komme i arbejdstøjet nu, inden Femern Bælt-forbindelsen står klar i 2029, hvor antallet af især tyske gæster, der krydser grænsen til Danmark, forventes at eksplodere. Allerede i 2030 estimeres det, at regionen vil have 500.000 flere tyske overnatninger. Det er en stigning på 52 procent sammenlignet med 2019.
Projektet har et budget på lige over 15 millioner og løber fra sensommeren 2023 og tre år frem. Den nyfundne viden om de tyske turister skal bl.a. bruges til at målrette markedsføring og udvikle de turismeprodukter, som tyskerne efterspørger. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter projektet med i alt 7,8 millioner kr., mens de resterende millioner finansieres af projektdeltagerne
Ifølge Annette Sørensen, der er direktør i VisitNordsjælland, ligger der guld gemt i at forstå tyskerne bedre. I dag står Sjælland og Øerne nemlig kun for 5-10 procent af den samlede tyske turismeomsætning i Danmark.
”De tyske turister er i høj grad kulturturister, de elsker naturen, og så drages de mod kysterne. Deri ligger et kæmpe potentiale for Nordsjælland – og resten af Sjælland og øerne. Med den nye forbindelse får vi det tyske marked tættere på og dermed helt nye muligheder for at trække dem i nordøstlig retning. Sammen med de øvrige destinationer på Sjælland og øerne i dette projekt får vi pondus til at realisere det potentiale,” siger Annette Sørensen.
Projektet er blevet til med inspiration fra den jyske vestkyst, hvor man i mange år har arbejdet målrettet med at tiltrække tyskere på tværs af kommuner og destinationer. Hver en sten skal vendes, og en række virksomhedsbesøg med konkrete udviklingsinitiativer for øje skal sikre, at turisterhvervet på Sjælland og Øerne bliver gearet til det tyske rykind.
Det indebærer at overnatning og oplevelsestilbud har den kvalitet, tyskerne hungrer efter. Derudover er der store ambitioner om at skærpe turisterhvervets bæredygtighedsprofil øst for Storebælt. Både når det kommer til transport, overnatning og alt derimellem, herunder certificering af turisterhvervet i tråd med ambitionerne i VisitNordsjællands strategi samt den nationale turismestrategi.
Selvom SMA-Z projektet særligt kredser om de tyske turister, så forventer Annette Sørensen, at andre mellem- og sydeuropæiske nationer også vil få øjnene op for Sjælland og Øerne, når den nye Femern Bælt-forbindelse står færdig.
ALEXANDER CALDER Calders ikoniske skulpturer som for mange er Louisianas signatur: Almost Snow Plow fra 1964/76 og mobilen Little Janey-Waney. De står på Calder-terrassen foran Louisiana Café. Foto:Louisiana Museum of Modern Art
FAKTA - Hvem står bag SMA-Z?
- Visit Lolland-Falster
- Destination Sjælland
- VisitFjordlandet
- VisitNordsjælland
- Visit Sydsjælland & Møn
- Erhvervshus Sjælland/Erhvervshus Hovedstaden
- VisitDenmark
- Dansk Kyst- og Naturturisme
Hvor kommer midlerne til projektet fra?
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter Strategic Marketing Alliance – Zealand med 7,8 mio. kr. Projektdeltagerne finansierer den anden halvdel, således at projektet i alt har et budget på 15 mio. kr.
Direktør